אז זהו – שלא עושים את זה ככה….

אז זהו – שלא עושים את זה ככה….

כמעט כל אחד מאיתנו שומע לפחות אחת לשבוע על חבר/ה שהחליט/ה להתחיל לרוץ. באופן דומה בקהילה הכי גדולה בפייסבוק בתחום הריצה- קהילת "חובבי ריצה", כמעט מידי יום עולה שאלה ע"י אחד החברים בקהילה בסגנון הבא–

"אז איך מתחילים? מעולם לא רצתי. אני עם עודף משקל, זה בכלל אפשרי? בשבוע שעבר רצתי 3 אימונים וכל הגוף כואב לי".

ואכן, איך מתחילים לרוץ? היא השאלה הכי נפוצה שמאמנים נשאלים ומצד שני, בתוכה חבויה הטעות הכי של רצים מתחילים.

רקע:

למה אנשים מתחילים לרוץ ככה סתם באמצע החיים?

יש לכך מגוון סיבות.

בחלק מהמקרים מדובר בטרנד חברתי.

ראיתם את השכן/ה, או חבר/ה לעבודה שהתחילו לרוץ והם משתפים אתכם איזה מדהים זה לרוץ ואיך חייהם השתנו וכעת זה נראה לכם מקסים ומגניב – אז יאללה – גם אנו נתחיל לרוץ. 

במקרים אחרים אתם קמים בבוקר והכרס הרבה יותר גדולה ממה שהיתה ביום הקודם. "נתחיל לרוץ, זה וודאי יסייע" אתם אומרים לעצמכם.

יש מקרים שראיתם סרט, שמעתם הרצאה על מרתוניסט, או אולי שרופא המשפחה המליץ לכם להתחיל לעשות ספורט אירובי לאור התוצאות הרפואיות בבדיקות השגרתיות האחרונות.

אז החלטתם לרוץ.

 

בבקשה לא ככה!

ההחלטה איך להתחיל לרוץ נראית לא פעם שונה בין אנשים שונים. הרוב יתחלק לשני חלקים:

  • החלק הראשון הם האנשים שאומרים לעצמם "כולנו רצנו פעם. בתיכון, בצבא על ג'בלאות, באיזה משחק כדורגל בשכונה. אני לא צריך שמישהו ילמד אותי לרוץ". הם ישימו נעלי ריצה ויתחילו לרוץ למרחקים גדולים ובמהירות, החל מהריצה הראשונה.
  • החלק האחר מורכב מאלו ש"הוציאו תעודת מחלה" לכל אימון ספורט בבית הספר.  בצבא הם היו בתפקיד פקידותי וריצה נראית להם כמו חלום בלתי מושג. אלו אומרים בדר"כ: "אין סיכוי שאצליח לרוץ. אני לא בנוי/ה לזה." מתביישים שיראו אותם רצים. הם ימצאו איזה נעל ספורט חבוטה בארון, וינסו לשלב הליכה וריצה בשעות הבוקר או הערב המאוחרות. העיקר שלא יראו "שאין להם מושג איך רצים".

התוצאות

אלה ואלה – לרוב, יחוו אחת משתי החוויות:

  1. במקרה הרע, פציעה, אשר תגרום להם לומר את המשפט הנפוץ (שמקורו בטעות) "ריצה פוצעת."
  2. במקרה האחר הם לא ישתפרו, או לא יצליחו לרוץ מרחק שיעלה מעל קילומטרים בודדים ואז הבחנתם תהיה- "איני בנוי/ה לריצה."

לרוץ נכון-

הנה חמישה כללים שיסייעו לכם לעשות את זה אחרת.

לעשות את זה נכון.

1.קחו מאמן- זה יכול להיות מאמן שיכתוב עבורכם תוכנית, אפשרי להצטרף לקבוצת ריצה, אפשר לקחת מאמן לאימון אחד בלבד, אבל לא מתחילים לרוץ לבד. אתם עלולים להפצע שלא לצורך.

2.תתחברו לפחות לעוד שני אנשים- שלושה אנשים מייצרים קבוצה. שלושה אנשים מייצרים מחוייבות. גם אם אחד ביטל הגעה לאימון- האימון יתקיים. אם בחרתם להצטרף לקבוצת ריצה – נהדר. אם לא, תנסו לגרום לעוד שני חברים לפחות לרוץ אתכם. סביבה של רצים תשאיר אתכם הרבה יותר זמן על המסלול.

3.תקבעו זמנים קבועים לריצה- זה לא משנה אם תבחרו לרוץ פעמיים בשבוע, או ארבע פעמים בשבוע. על מנת לייצר הרגלים תקבעו ביומן ימים ושעות קבועים. קבעו פגישה אחד על אחד שבה אתם משקיעים – בעצמכם.

4.תעבדו בהדרגתיות- אל תתחילו בכל הכוח, אתם עלולים להפוך את הריצה לדבר כואב, או מאוס. עבדו לאט, בהדרגתיות ובנו תוכנית שתעניק לכם מספיק זמן להגיע למטרות שלכם.

5.שלבו בין אימוני כוח לאימוני טכניקה ואירובי- על מנת לרוץ באופן נכון, לאורך שנים רבות ובהנאה, חשוב שתקפידו על משולש האלמנטים שיהפכו את הריצה לדבר הכי נכון עבורכם-  אימוני טכניקה וגמישות, אימוני כוח וחיזוק ואימונים אירוביים בעצימות משתנה.

יש לכם את היכולת לבחור כיצד לחיות את החיים שלכם.

רוצו בעוצמה!

Leave a Reply

Your email address will not be published.