אז מה ההבדל בין רצים חובבנים ל"רצים מקצוענים?"

אז מה ההבדל בין רצים חובבנים ל"רצים מקצוענים?"

לא פעם אני שומע אנשים שאומרים לי את המשפט הבא-

"טוב, אתה הרי רץ מקצוען".

אז זהו שלא.

אני לא.

יש מספר "סוגים" של רצים. ניתן לחלק את עולם הרצים לשניים, ארבעה, שישה ואפילו יותר.

אני אנסה לתת את ההבדלים המהותיים בין "הרץ החובבן" ו"רץ המקצוען".  

לפני הכל, הבהרה –

אין במאמר בכדי להגדיר מה נכון או לא נכון, מה טוב או לא.

נהפוך הוא- בעיניי כל רץ, או כל אדם שעושה כל פעילות גופנית, הרי שהדבר מבורך.

המאמר נותן סקירה כללית, בין שני סוגי רצים אך כמובן שהיא אינה מדוייקת ב 100%.

ובכל זאת, מה ההבדלים בין סוגי הרצים? מה יהיו המשפטים שנשמע מכל רץ ואיזה מן רץ את/ה?

 

חפשו את עצמכם במאמר הבא:

"הרץ החובבן":

כמות אימונים.

הרץ החובבן, כשמו כך ריצותיו, אקראיות לחלוטין. לרוב הוא מתאמן בין פעם אחת לארבע פעמים בשבוע, אבל אל תפתעו אם תראו אותו לוקח הפוגה מהריצה לשבוע, או חודשיים.

הרץ האקראי ירוץ למרחקים של 3- 10 ק"מ בכל אימון ומידי פעם גם ישלב הליכה תוך כדי. 

החובבן המתקדם יפזול לריצות חצי מרתון.

 

תוכנית אימונים.

הרץ האקראי לא חושב שצריך תוכנית אימונים מדוייקת. יש שיאמרו  "זה בסה"כ ריצה, עשינו את זה ביסודי, בתיכון ובצבא". המתקדם יותר יוריד תוכנית אימונים חינמית מהאינטרנט, או ינסה להתאמן עפ"י תוכנית אימונים של חבר שמתאמן בקבוצת ריצה.

הרץ החובבן הממש מתקדם, אם יראה שאינו בא על סיפוקו, יצטרף לקבוצת ריצה ויקבל תוכנית חודשית.

 

משתמש בציוד.

הרץ החובבן לא צריך ציוד.

יש לו את הטי שירט מהטירונות ומכנסיי ספורט מהתיכון.  "נעליים? זה בכלל לא חשוב. מה שחשוב זה מה שמריץ את הנעליים- הרגליים!"

בשלב הראשון הרץ החובבן ירכוש בגדי ספורט מדקתלון.

הוא יחפש שעון דופק ישן, או איזה משהו בסגנון יד שניה.

לאחר מספר חודשים, כשיתמיד בריצה, הוא ירכוש שעון חדש, בגדים מנדפים ואפילו נעלי ריצה, כאלו שחבר או מאמן המליץ לו עליהם.

 

מאמן.

בתחילת הדרך החובבן יאמר – "חחח, הצחקת אותי. עוד מעט תאמרו לי שצריך גם מאמן להליכה…"

בשלב מאוחר יותר, הוא יתאמן בקבוצת ריצה. לפני המאמן, חשוב לו יותר מהכל שיהיו מסביבו אנשים נחמדים שיהיה לו כיף לפגוש כל פעם מחדש.

 

טיפולים.

בחודשים הראשונים החובבן יאמר – "מה???  על מה אתם מדברים? אם יכאב לי אני אנוח. מקסימום זה עוד הוכחה לכך שריצה זה לא דבר בריא".

בשלבים מתקדמים יותר הוא יאמר – "שמעתי על זה. זה הכרחי?"

הוא יפנה לקבלת טיפול רק אחרי שיסבול מכאבים זמן ממושך וחבר לקבוצה יאיץ בו לטפל בעצמו.

 

תזונה.

באינסטינקט הראשוני החובבן אומר – "אני רץ כדי לרוץ ואוכל בכדי לאכול".

ככל שיחלוף הזמן הוא יחליט שהוא רוצה להקפיד על תזונה.

הוא יבין מה ההבדל בין פחמימה, שומן וחלבונים והוא אפילו ישמע שבריצות ארוכות מומלץ לקחת ג'ל.

בזה, פחות או יותר, יסתיים העיסוק שלו בתזונה.

בכל יום שישי הוא יגדיר לעצמו שהוא מתחיל דיאטה….

 ביום ראשון.

 

המטרות שלו.

חייו של הרץ החובבן ישתנו לאחר שחצה לראשונה את קו הסיום של מירוץ ל 5 ק"מ.

מאותו הרגע, הוא יציב לעצמו מטרה חדשה- לרוץ 10 ק"מ.

כשישאלו אותו האם הוא רוצה לרוץ מרחקים גדולים יותר הוא יענה מיד

"מה פתאום! מספיק לי מרוץ ל 10 ק"מ", אבל בתוכו הוא יודע שריצת חצי מרתון היא רק עניין של זמן.

 

"הרץ המקצוען":

כמות אימונים.

הרץ המקצוען  יתאמן בין 6-14 פעמים בשבוע. הוא ירוץ בימים קבועים ובשעות קבועות, בדר"כ במקום קבוע עם קבוצה. לעיתים הוא יתאמן פעמיים ואפילו שלוש פעמים ביום.

מעבר לאימוני הריצה, הוא יוסיף עוד אימון אחד או שניים לחיזוק או גמישות. ללא ספק ניתן יהיה למצוא בתוכנית האימונים שלו אימונים כגון: פילאטיס, יוגה ואימון פונקציונלי.

כמובן שמעטפת האימונים שלו כוללת אימוני גמישות ספציפיים.

הרץ המקצוען אוכל שותה ונושם את ה- חלום- מימוש הפוטנציאל האישי שלו בריצה.

 

תוכנית אימונים.

לרץ המקצוען תוכנית אימונים מדוייקת. 

כל אימון מנותח בהתאם לכמות שעות השינה, בהתאם לדפקים במבדקים השונים ובהתאם לתנאי הריצה.

סביר להניח ש90% מנושאי השיחה עם הרץ המקצוען ינסבו סביב ניתוח האימון הקודם, או סביב השאלה מה עליו לעשות באימון הבא.

תוכנית האימונים שלו תכלול המון מחנות אימונים, במקרים מסויימים אפילו למשך חודשיים בחו"ל, באזורים המתאימים לשיפור יכולות הריצה.

 

משתמש בציוד.

הרץ המקצוען מתאמן עם ציוד קצה. עם הנעליים הכי חדשניות. כמובן שהוא יכיר פרמטרים כגון: דופק מדוייק, כמות צעדים שביצע בכל ק"מ וקצב סיבובי רגליים לדקה.

הוא יתרגל אימונים בחדר היפוקסי על מנת ללמד את הגוף לגייס עוד חמצן לזמן מאמץ.

 

מאמן.

לרץ המקצוען  יש דו שיח קבוע עם המאמן שלו. אחת לשבוע או שבועיים הם ידונו על הקצבים באימונים השונים וינתחו אותם.

גם באימוניו הנוספים בתחומים שאינם מתחום הריצה, ישתמש הרץ המאסטרס במאמן שלפי תפיסתו יקדם אותו בצורה האופטימלית למטרותיו.

לחלק קטן – ממש בקצה של המקצוענים-  תהיה גם מעטפת שלמה של מאמנים שמלווים אותו, החל ממאמן ראשי, מאמן מנטלי, פיזיולוג ועוד.

 

טיפולים.

הרץ המאסטארס מכיר את גופו מצויין. הוא יודע לזהות מתי הגוף מאותת על עומס ואז יש צורך להקל עליו ומתי ניתן להגביר מעט בקצבים. בהתאם לכך הוא יטפל בגופו.

בתקופות של אימונים עצימים הוא ישלב טיפולים אחת לשבועיים – שלוש באופן קבוע ובכל מקרה של תחילתו של כאב, יפנה מיד לקבלת טיפול.

 

תזונה.

המקצוען  אוכל עפ"י תפריט מאוזן.

לא פעם הוא ישתמש בשירותי דיאטן ואפילו ישתמש במשקל על מנת לשקול את האוכל שלו.

הוא מקפיד על כמות חלבונים רצויה ועל פחמימות איכותיות ומשתמש בתוספי מזון וויטמינים ומינרלים על מנת להכין את גופו בצורה הראויה ביותר לאתגרים שנכונו לו.

 

המטרות שלו.

הרץ המקצוען מלא במטרות גדולות. בתחילת הדרך יהיה לו הרצון לפרוץ את מחסום ה 40 דקות ב 10 ק"מ ולרוץ סאב 3:00 במרתון. וככל שיעבור הזמן לרוץ בקצבים של סביב ה- 30 דקות ל10 ק"מ.

כמובן שהמקצוען משתתף בהמון מרוצים במהלך השנה ומתעד כל הישג.

זה לא משנה אם אתה רץ מקצוען או חובבן
מה שחשוב שאתה רץ.
רוצו בעוצמה!

Leave a Reply

Your email address will not be published.