בחירת נעלי ריצה – איזה נעליים טובות לריצה?

בחירת נעלי ריצה – איזה נעליים טובות לריצה?

אחת השאלות הכי נפוצות בקרב רצים מתחילים היא איזה נעלי ריצה הן הכי טובות.
כתבתי על כך רבות בעבר, אבל במאמר הזה ארחיב מעט.

לפני הכל חשוב לדעת – יש שלושה דברים עיקריים המשפיעים על בחירת נעלי ריצה לרץ –
משקל הגוף, מבנה הרגליים, מבנה כף הרגל.
ככל שמשקל הגוף כבד יותר, אני ממליץ לרוץ עם נעל בעלת תמיכה עבה יותר. למשל- נעלי הוקה נתפסות בעיני רבים לנעל אידיאלית לאנשים בעלי משקל גבוהה יחסית.
מנגד- רצים רזים מאוד ומהירים מאוד – יבחרו נעלי ריצה קלות יותר- למשל אדידס בוסט.
ספורטאי עלית, או רצים שמעוניינים להוריד כל שניה מיותרת יבחרו נעלי תחרות ספציפיות. מדובר בדר"כ בנעליים מינימליסטיות ששוקלות משקל נמוך בצורה חריגה. לנעליים שכאלה יהיה אורך חיים קצר יותר בדר"כ.

הדבר השני שישפיע על בחירת נעלי הריצה יהיה מבנה הרגליים.
ישנם אנשים עם מבנה רגליים ניטרלי ויש רצים עם מבנה רגליים בעלי קריסה חיצונית (מבנה O), או קריסה פנימית (מבנה X). רצים שאין להם מבנה רגליים חריג ירוצו עם נעל ניטרלית. אני למשל אוהב לרוץ עם נעלי אנדר ארמור האבר. רצתי איתם מספר לא מבוטל של מרתונים בהצלחה רבה.
מצד שני, רצים בעלי קריסה פנימית או חיצונית- אמליץ להם לבחור בנעליים "מתקנות". מדובר בנעל עם תמיכה פנימית או חיצונית שתפקידה למנוע פציעה ברגל, לחברות כמו סאקוני או ברוקס יש דגמים מצויינים עם תמיכה.

הדבר השלישי שישפיע על בחירת נעל הריצה יהיה מבנה כף הרגל- ישנם אנשים עם מבנה כף רגל רגיל וישנם כאלה עם פלטפוס (כף רגל עם קשת שטוחה), או אולפוס (כף רגל עם קשת גבוהה).
אנשים עם מבנה כף רגל רגיל וניטראלי – יבחרו בנעל ניטרלית. מצד שני רצים עם פלטפוס או אולפוס, מומלץ בחום לרכוש מדרסים במקום עם ניסיון ומומחיות לכך.

חשוב לי להדגיש שדברים יכולים להשתנות עם השנים.
במשך למעלה מ 15 שנה רצתי ללא מדרסים, אך עם השנים החל להיות בכף רגלי שינוי שגרם לכך שאני נעזר במדרסים שמאפשרים לי לרוץ ללא כאבים.
כמו שכתבתי – בחירת נעלי ריצה היא משהו אישי מאוד. אני משווה זאת לבחירת בן או בת זוג. זה משהו שצריך להתאים לך באופן אישי. זה לא משנה מה ימליצו לך- מה שחשוב זאת מידת ההתאמה האישית לך כרץ.

אז איך מתחילים תהליך של בחירת נעל ריצה?

אני ממליץ לפנות לחנות ריצה מקצועית בה יצלמו אתכם רצים על הליכון ויצלמו את צורת הנחיתה שלכם תוך כדי ריצה.
אנא מכם הקפידו לרוץ לפחות 10 דקות על מנת שהרגל תיכנס למצב ריצה טבעי.

הבודק, יאבחן את מבנה הרגליים שלכם וימליץ לכם על סוג נעל נכונה. לאחר ההתאמה יש לוודא כי הנעל שהותאמה לכם אכן נוחה. אם לא – אל תתפשרו. בחרו נעל אחרת שתהיה נוחה עבורכם.

אני ממליץ להתחיל בהליכה של שעה עד שעתיים עם הנעל החדשה. רק ביום למחרת לרוץ איתה את הריצה הראשונה למרחק קצר – 15- 20 דקות. אם הכל עובר בצורה תקינה לרוץ ריצה שניה למשך 30-45 דקות. ואם הכל תקין גם אחרי הריצה השניה ניתן לרוץ עם הנעל באופן קבוע.
רק אם סיימתם את שלושת הריצות הראשונות ללא פציעות – דעו- הנעל מתאימה לכם.

כלל חשוב בבחירת נעלי ריצה-
מצאתם את הנעל הנכונה עבורכם?
אל תחליפו דגם.
לאחר 600-800 ק"מ הגיע הזמן להחליף את הנעל.
לכו לחנות ורכשו את אותו דגם שהיה לכם בדיוק.
החלפת נעל לסוג אחר, או דגם אחר, עלולה לגרום לפציעות מיותרות.

Leave a Reply

Your email address will not be published.