top of page
  • ערן שומרון

לרוץ לבד או לרוץ בקבוצת ריצה?

עודכן: 25 במאי 2022

איש יקר לימד אותי –

אם אתה רוצה להגיע מהר – תרוץ לבד, אך אם אתה רוצה להגיע רחוק – רוץ יחד…

אני נשאל כמעט פעם ביום – "תגיד למה אני צריך מאמן? הורדתי תוכנית מהאינטרנט" או שומע את אמירה דומה – "תשמע התחלתי לרוץ רק לפני חודש ואני רץ כבר 10 ק"מ מה הסיפור?" ויש רצים שהחלו לרוץ לפני שבועיים ושואלים אותי "איך אני עושה חצי מרתון תוך חודשיים ועד סוף השנה מרתון?".

אין ספורטאי מקצועי שאין לו מאמן. אין קבוצה, תהיה טובה ככל שתהיה, שמתנהלת ללא מאמן. הרי ברור לכם למשל שמסי או רונלדו – מבינים דבר או שניים בכדורגל. וגם טייגר וודס בגולף, או פדרר בטניס, את המקצוע שלהם לעשות בצורה הטובה ביותר – יודעים.


אז למה בכל זאת?

כי מאמן מעניק לנו זרקור למקומות אותם אנו לא רואים. אין אדם שיודע הכול, שרואה את הכול שאין ביכולתו להיות טוב יותר ולהשתפר. מאמן הוא האדם שמראה לנו את הדרך לעצמי הטוב יותר.



או אז יבואו ויאמרו אחדים ובצדק – "אבל אני לא רוצה להיות הכי טוב בעולם. אני בסה"כ רוצה לרוץ 10 ק"מ או לסיים מרתון עם חיוך. למה אני צריך מאמן? וחוץ מזה המהירות כלל לא חשובה לי "

יש לשאלה זאת שלוש תשובות:

  1. לכל תהליך יש שכר לימוד. ושכר הלימוד עלול להיות כואב ופוצע. אדם יכול לרוץ בתוך חודשיים 10 ק"מ או אפילו חצי מרתון, אבל הוא חושף את עצמו לסיכון גבוה מאד ולפציעות שעלולות להשבית אותו לתקופות ארוכות מאד. בניית בסיס גופני קצר מידי וכזה שאינו מכסה היטב את כלל התכונות הנדרשות לטובת ריצה קרי, כושר אירובי, חיזוק וגמישות ייפצע בשלב כזה או אחר.

  2. בנוסף לכך יש הבדל אדיר בנזק שנגרם לגוף אם אנו רצים מרתון בשלוש וחצי שעות, או מרתון בחמש וחצי שעות.

  3. סיבה נוספת היא שהגעה ל"שיא" בצורה מהירה מידי גורמת לתחושת נפילה עמוקה מיד לאחר ההגעה ליעד. במצב הנ"ל לרבים קשה "לאסוף" את עצמם ולקבוע מטרות חדשות מאתגרות ומרגשות.

ככל שאתם רוצים להגיע רחוק יותר – כך עומק היסודות צריך להיות עמוק יותר. אני ממליץ לרץ מרתון להשתתף במרתון רק לאחר 4 שנים של ניסיון בריצה. בשנה הראשונה לעבוד על יסודות הריצה- טכניקה וחיזוק ומרחקים של עד 10 ק"מ. בשנה השנייה להתמקצע בשיפור המהירות של עשרה ק"מ. בשנה השלישית להתמקצע בחצי מרתון ורק בשנה הרביעית אם הוא ממש רוצים – להתחיל להתאמן למרתון.


אז איך בכל זאת מתאמנים בצורה נכונה?

  1. ראשית בוחרים מאמן / קבוצה מתאימים. יש המון מאמנים מצוינים בעלי ידע רחב שישמחו ללוות אתכם ולהעניק לכם מהידע שלהם.

  2. בוחנים בתחילה, יחד, מצב מצוי מבחינת הכושר הגופני. קובעים יחד מטרות ובודקים אותם אחת לתקופה. בהתאם להתקדמות מעדכנים את תוכנית האימונים אחת לשבוע / אחת לחודש.

  3. קובעים מטרות מרגשות – אם אתם רצים 10 ק"מ בזמן של 1:07 נסו לרדת מזמן של שעה. הגדירו לעצמכם להשתתף בעשרה מירוצים בשנה ולשפר בכל פעם את זמנכם בחמש שניות ועוד.

רוצו בעוצמה!

9 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page